جهان پس از ظهور حضرت مهدی(ع) چگونه است؟
وضعیت جهان بعد از ظهور حضرت مهدی(ع) یکی از بحث های رایج در بین مردم است، این سوال در موسسه مذاهب اسلامی طرح و پاسخ داده شده است. سؤال: جهان پس از ظهور حضرت مهدي علیه السلام چگونه است؟ جواب: با ظهور حضرت مهدى (عج) مسير تاريخ دگرگون شده و فصل نوينى در زندگى انسانها گشوده مىشود. آن روز اوج اقتدار مستضعفين مؤمن و خوارىِ ستمگران است. با تحقق ظهور، صلح و صفا، امنيت و عدالت، رشد و شكوفايى، توحيد و يكتاپرستى با جنگ و خونريزى، ظلم و ستم و شرك و خرافه پرستى مبادله مىشوند و ثمره تلاش تمام پيامبران، اوليا و اوصيا در آن روز آشكار مىگردد. در اينجا به بخشى از ابعاد حكومت جهانى آنحضرت می پردازیم: حاكميت مطلق بر جهانتمام نقاط زمين در سيطره حكومت امام مهدى (عج) قرار مىگيرد و عدالتش همه جا سايه مىافكند. امام باقر علیه السلام در مورد آيه «آنها كه اگر در زمين استقرارشان بخشيم (به حاكميت برسند) نماز را به پا مىدارند و زكات مىدهند، به معروف امر كرده و از زشتى باز مىدارند و پايان امور از آن خداوند است.»(1) فرمود: اين آيه در مورد خاندان محمد صلی الله علیه و آله است؛ در مورد مهدى (عج) و يارانش مىباشد، خداوند آنان را فرمانرواى شرق و غرب زمين قرار مىدهد و دين آشكار مىگردد، خداوند به وسيله مهدى (عج) و يارانش بدعتها و باطل را مىميراند، همان گونه كه سفيهان حق را ميرانده بودند تا اينكه نشانهاى از ستم باقى نماند. آنان به معروف فرمان داده و از زشتى باز مىدارند و پايان امور از آن خداست.(2) برقرارى امنيت در سراسر دنيااز ضرورىترين نيازهاى انسان، برقرارى امنيت و صلح و صفا در جامعه است. زندگى در محيط نا امن، تلخ و دشوار است. با استقرار حكومت امام مهدى (عج) و سركوبى اشرار و تبهكاران، امنيت در حد عالى و در سراسر گيتى برقرار مىشود و ثبات و آرامش روانى، جاى اضطراب حاصل از ناامنى مىنشيند. امام باقر علیه السلام فرمود: قائم (عج) و يارانش مىجنگند تا همه به توحيد و يكتاپرستى رو آورند و چيزى را شريك خدا قرار ندهند. پيرزن ناتوان از شرق زمين به غرب آن مسافرت مىكند، بدون اينكه از ناحيه كسى آسيب ببيند .... (3) پيشرفت برقآساى علمعلم و دانش بشرى با تمام دستاوردها و مظاهر شگفتانگيزش، هنوز دوران كودكى خود را سپرى مىكند و با تحقق ظهور امام مهدى (عج) به بلوغ كامل مىرسد.امام صادق علیه السلام فرمود:علم و دانش 27 حرف (شعبه و شاخه) است و مجموع آنچه پيامبران آوردهاند، دو حرف است. مردم تا روز ظهور بيش از آن دو حرف را نمىدانند، وقتى قائم (عج) قيام كند، 25 حرف بقيه را بيرون آورده و در ميان مردم منتشر مىسازد و بدين سان مجموع 27 جزء دانش را نشر مىدهد.(4)امام باقر علیه السلام مىفرمايد:... مردم در زمان قائم (عج) از حكمت برخوردار مىشوند تا آنجا كه زن در خانهاش به كتاب خدا و سنت پيامبر صلی الله علیه و آله قضاوت مىكند.(5)و نيز فرمود: هنگامى كه قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مىنهد و به آن، عقلهاشان جمع شده و افكار و انديشهشان كامل مىشود.(6)به طور خلاصه، در پرتو هدايت امام مهدى (عج) مردم با افكارى باز، همتى والا و بينشى وسيع پرورش مىيابند و يك انقلاب فكرى و علمى با امواجى گسترده در همه قشرهاى جامعه به وقوع مىپيوندد. رشد مواد غذايى و گياهىهماكنون رشد جمعيت كره زمين، زمزمه كمبود مواد غذايى در آينده را به وجود آورده است، در زمان امام مهدى (عج) خداوند بركات آسمان و زمين را به روى مردم مىگشايد و هيچ نوع قحطى در هيچ نقطهاى از زمين مشاهده نمىشود.حذيفه از پيامبر صلی الله علیه و آله اينگونه نقل مىكند: آبها در دوران حكومت مهدى (عج) فراوان مىشود، نهرها پر آب مىگردد، زمين خوراكيهاى خود را چند برابر مىكند و گنجهاى خود را بيرون مىدهد.(7)و نيز فرموده است: زمين گنجهايش را براى او (مهدى (عج) خارج مىكند و وى مال و سرمايه بىشمار بين مردم پخش مىكند.(8) همچنين از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: باران به طور فراوان فرود مىآيد و زمين انواع گياهان خود را مىروياند.(9) آبادانى شهرها و گسترش مساجددر عصر حكومت امام مهدى (عج) شهرهاى وسيع و آباد، جادههاى پهن و مساجد بزرگ امّا ساده و بدون زرق و برق ساخته مىشود. امام باقر علیه السلام فرمود: گنجهاى زمين براى قائم (عج) آشكار مىشود، سلطنت و حكومتش شرق و غرب زمين را فرا مىگيرد، خداوند به وسيله او دينش را بر تمام اديان چيره مىگرداند، گرچه براى مشركان ناپسند باشد و همه خرابيهاى زمين آباد مىگردد ....(10)مفضل مىگويد: از امام صادق علیه السلام شنيدم كه فرمود: وقتى قائم آل محمد (عج) قيام كند، در پشت كوفه مسجدى بنا مىكند كه داراى هزار در است و خانههاى كوفه به رودخانه كربلا مىپيوندند.(11)ابوبصير از امام باقر علیه السلام چنين نقل كرده است: هنگامى كه قائم قيام كند ... مساجد در عصر او همگى داراى ديوارهاى كوتاه و بدون كنگره خواهد بود، همان گونه كه در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود. او جادههاى بزرگ و اصلى را توسعه مىدهد و به شصت ذراع مىرساند و تمام مساجدى را كه در مسير راه قرار گيرند، خراب مىكند ....(12)از اين روايات استفاده مىشود كه در زمان قائم (عج)؛ در كنار آبادانى شهرها و راهها، مساجد نيز توسعه يافته و آباد مىگردد؛ چرا كه با رهبرى آن حضرت، مردم در مسير بندگى كه هدف آفرينش انسان است قرار مىگيرند و رفاه و آبادانى در خدمت فضايل و كمالات انسانى در مىآيد. شكوفايى روحيه برادرى و مساواتدر پرتو ارشاد و تربيت امام مهدى (عج)، نفوس انسانى رشد و تكامل پيدا كرده و ارزشهاى اخلاقى به اوج خود مىرسد. شيعيان به امام باقر علیه السلام عرض كردند: ما در كوفه گروه بسيارى هستيم. اگر شما فرمان دهى، همه فرمان برند و از شما پشتيبانى و حمايت خواهند كرد. آن حضرت در پاسخ فرمود: آيا چنين هست كه يكى از اين گروه بيايد و آنچه نياز دارد، از جيب برادرش بردارد؟ گفتند: نه. فرمود: پس اين گروه (كه در راه دادن مال به يكديگر اين گونه بخل مىورزند) براى دادن خون خويش (در راه اصلاح جامعه) بخيلتر خواهند بود. مردم هماكنون آسودهاند، (كه در حال توقف حركت تربيتى اسلام به سر مىبرند) از مردم همسر مىگيريم و به آنان همسر مىدهيم، از يكديگر ارث مىبريم، حدود را برآنان اقامه مىكنيم، امانتشان را باز مىگردانيم (يعنى زندگى مردم در همين حد است و نه كاملًا اسلامى) امّا با قيام قائم (عج) آنچه هست، دوستى و يگانگى است تا آنجا كه هر كس هر چه نياز دارد، از جيب برادرش بدون هيچ ممانعتى برمىدارد.(13) اسحاق بن عمار مىگويد: نزد امام صادق علیه السلام بودم كه درباره تساوى مردم با ديگر برادرانشان و حقى كه هر كس بر ديگرى دارد، سخن مىگفت: من سخت در شگفت شدم و برايم وظيفه بزرگ و خطيرى جلوه كرد. آن حضرت فرمود: اين، در وقت قيام قائم ماست كه در آن روزگار بر هر كس واجب است برادران مؤمنش را تقويت و يارى كند و وسائل لازم را در اختيار آنان قرار دهد.(14) راوى گويد: از امام صادق علیه السلام پرسيدم كه اين روايت: «سود گرفتن مؤمن، از مؤمن رباست.» معنايش چيست؟ فرمود: اين، به هنگام قيام قائم اهل بيت و ظهور حق است، اما اكنون اگر كالايى بفروشيد و سود بگيريد، اشكالى ندارد.(15) ترسيم زمان پس از ظهور در گفتار امام على علیه السلامحضرت مهدى (عج) اميرانش را به تمام كشورها مىفرستد تا عدالت را پياده كنند. ـ گوسفند در كنار گرگ مىچرد. ـ كودكان با مارها و عقربها بازى مىكنند و هيچ آسيبى به آنها نمىرسد. ـ شر برداشته شده و خير مىماند. ـ انسان يك مدّ (چارك) مىكارد و هفتصد مدّ حاصل برداشت مىكند، همانگونه كه قرآن مىفرمايد: «همانند يك دانه كه از آنها هفت سنبل برويد و در هر سنبلى صد دانه باشد.» ـ ربا و زنا برداشته مىشود و اثرى از شرابخوارى و ريا و خودنمايى باقى نمىماند. ـ مردم به اطاعت و عبادت و نماز جماعت رو مىآورند. ـ عمرها طولانى مىشود. ـ امانتها رعايت مىشود ـ درختان پرثمر و بركات افزون مىگردد. ـ اشرار هلاك شده و نيكان مىمانند. ـ از دشمنان اهل بيت علیه السلام كسى باقى نمىماند.(16)گفتنى است، همان قدر كه ترسيم چنين جهانى در افق خيال آسان است، از نظر عمل فوقالعاده مشكل و طاقت فرساست، امّا حضرت مهدى (عج) به عنوان معمار اين جامعه نوين، به قدرى از تواناييهاى روحى و معنوى برخوردار است كه مىتواند جهانى را كه از ظلم و جور پر شده است، از عدل و داد پر كند و فراتر از مدينه فاضلهاى كه فلاسفه و دانشمندان ترسيم كردهاند، به وجود آورد. خلاصهبا تحقق ظهور حضرت مهدى (عج)، جهانى نو براساس ارزشهاى الهى ساخته مىشود. بخشى از ابعاد حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) اين گونه است:پاك شدن زمين از لوث وجود تبهكاران، حاكميت همه جانبه مهدى (عج) بر گيتى، صلح و صفا به جاى ناامنى و تفرقه مىنشيند، سپرى شدن دوران كودكى علم و دانش و رسيدن به بلوغ كامل، بگونهاى كه حتى زنان در خانه بر طبق كتاب و سنت حكم كنند و استعدادهاى فكرى انسان شكوفا شود، قحطى و گرسنگى با فراوانى و سيرى مبادله شوند و زمين گنجهاى خود را بيرون ريزد، شهرها و راهها گسترش يافته و آباد گردند، مساجد بدون زرق و برق ساخته شده و توسعه يابند، رفاه مادى در خدمت معنويت قرار گيرد، روحيه برادرى و مساوات شكوفا شده، به گونهاى كه از مؤمن سود گرفته نمىشود و همه به يارى همديگر برمىخيزند. معمار اين جامعه برين وجود مقدس مهدى (عج) است، چرا كه خداوند آن حضرت را بر انجام آن توانا ساخته است.(17) منابع:1. حج( 22)، آيه 41.2. منتخبالاثر، ص 470.3. همان، ص 308.4. بحارالانوار، ج 52، ص 336.5. غيبت نعمانى، ص 158.6. بحارالانوار، ج 52، ص 328.7. منتخبالاثر، ص 472.8. بحارالانوار، ج 51، ص 68.9. عقدالدرر فى اخبار المنتظر، ص 60.10. كمالالدين و تمامالنعمه، ج 2- 1، ص 331.11. بحارالانوار، ج 52، ص 337.12. كتاب الغيبه، شيخ طوسى، ص 283.13. بحارالانوار، ج 52، ص 372.14. وسائل الشيعه، ج 8، ص 415.15. همان، ج 12، ص 294.16. عقدالدرر فى اخبار المنتظر، ص 159.17. برگرفته از امامت حضرت مهدى( عج) در اعتقاد ما، عليرضا على نورى، ص127-134.
نظرات
ارسال نظر