کاملترین مصداق وجهالله کیست؟
آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام رضا(علیه السلام) که از ایشان سؤال شد که ﴿فأينما تولّوا فثّم وجه الله﴾ چيست؟ فرمود: اميرالمؤمنين علی (علیه السلام). خب خود اميرالمؤمنين علی (علیه السلام)كه به وجه الله رو ميكند اين بيان مصداقي از مصاديق كامل است. خب اگر اميرالمؤمنين علی (علیه السلام)وجه الله شد، ساير ائمّه(عليهم السّلام) هم وجه اللهاند؛ چون يك نوراند. اينها كه بيش از يك نور نيستند. منتها در قالبهاي مختلف هستند. پس امام هشتم(علیه السلام) هم وجه الله است، وجيه عندالله است. اينكه در آستان حضرت عرض ميكنيم: «و أنت عنده وجيه» . چون به وجه الله رسيدي وجيه هستي. مصداق وجه الله شدي. يعني امام معصوم(علیهم السلام) به نوبه خود، وجه خداست. اينكه امام هشتم(علیه السلام) در جواب سائل فرمود: اميرالمؤمنين علی (علیه السلام). يعني امام معصوم وجه الله است . خب خود امام معصوم هم كه ميگويد: ﴿إنّما نطعمكم لوجه الله﴾ امام معصوم(علیهم السلام) وقتي كه بخواهد مسكين و يتيم و اسير را اطعام كند ميفرمايد: ﴿إنّما نطعمكم لوجه الله﴾ اين وجه الله چيست كه امام معصوم لوجه الله كار ميكند؟ اينكه حضرت فرمود: ﴿لانريد منكم جزاءً و لاشكوراً﴾ بعد فرمود: ﴿إنّما نطعمكم لوجه الله﴾ اين وجه الله يعني بهشت؟ حضرت فرمود: من طمع بهشت ندارم. اين وجه الله يعني پرهيز از جهنّم؟ فرمود: من خوف من النّار ندارم و فرمود: بر فرض كه مرا به جهنّم ببري آن قابل تحمّل است «هبني صبرت عليٰ حرّ نارك فكيف أصبر عن النظر إلي كرامتك» ، خب آن وجه الله چيست كه حضرت همان را ميطلبد؟ و چون به مطلوب خود رسيده است شده وجه الله، خود حضرت شد وجه الله؛ چون كارش لوجه الله است. اگر حضرت كارش لوجه الله است و به مقصد رسيده است آن وقت خودش ميشود وجه الله و ميشود هو وجيهٌ عندالله. در اين دعاي توسّل هم كه به معصومين(عليهم السّلام) عرض ميكنيم: «يا وجيهاً عندالله» همين است. اين وجيه عندالله است، يعني موجَّه عندالله است. يعني خدا به او رو ميكند، اگر خدا به او رو كرد يعني همه عالم به او رو ميكند، اين موجّه عندالله است يعني چه؟ وجيه عندالله است يعني چه؟ يعني يتوجّه إليه الله. خدا مگر در يك جهت خاصّ است كه به يك انسان كامل رو كند؟ اگر خدا به انسان كامل رو كرد يعني كلّ جهان به او رو ميكند. لذا هر جا شما باشيد ميتوانيد به اينها متوسّل بشويد. اينكه به اين خاندان عرض ميكنيم: «يا وجيهاً عندالله» يعني موجَّه عند اللهايد يعني خدا به تو رو كرد. منشأ بركت بودن وجيه عند الله آیت الله جوادی آملی در ادامه تصریح می کند: ... اگر خدا به يك انسان رو كند آيا كل عالم به او رو ميكند يا نميكند؟ اگر خدا به يك انسان رو كرد نظير عيساي مسيح، ميبينيد حرفش چيست. حرف عيساي مسيح(علیه السلام) كه خداي سبحان در قرآن نقل ميكند، ميفرمايد: ﴿و جعلني مباركاً أين ما كنت﴾ ؛ من هر جا باشم پر بركتام. منشأ بركتام. آسمان باشم مباركم، زمين باشم مباركم: ﴿و جعلني مباركاً أينما كنت﴾ . چون درباره عيساي مسيح قرآن كريم فرمود به اينكه اين من المقرّبين است. خب اگر موجودي مقرّب شد و موجّه شد يعني خدا به او رو ميكند. خدا به او رو ميكند يعني چه؟ يعني خدايي كه ﴿لله المشرق و المغرب﴾، خدايي كه ﴿فأينما تولّوا فثّم وجه الله﴾، خدايي كه جايي از وجه او خالي نيست اين خدا به انسان كامل رو كرد يعني اين انسان كامل شده وجه الله جايي نيست كه اين انسان كامل حضور نداشته باشد. جايي نيست كه توسّل به اين انسان كامل اثر نداشته باشد. لذا امام هشتم(علیه السلام) طبق تفسير نورالثقلين فرمود: اميرالمؤمنين علی (علیه السلام). اين اوّلاً به عنوان تطبيق است. نه تفسير؛ و ثانياً به عنوان بيان أحد المصاديق است؛ چون خود امام هشتم(علیه السلام) هم وجه الله است، همه معصومين(سلام الله عليهم) وجه اللهاند. منبع: مهر
نظرات
ارسال نظر